Regisseur/componist

Robin Coops

Immersive music experiences

Regisseur/componist Robin Coops (NL, 1988) creëert immersieve opera’s en andere muziekgedreven werken. Hoewel zijn projecten zeer hedendaags en interdisciplinair zijn en gebruik maken van digitale technologieën, blijven de menselijke stem en het menselijk lichaam de belangrijkste elementen in zijn werk. Tactiel, betoverend en soms griezelig, Robin’s projecten behandelen thema’s als orde versus chaos, de angst en het verlangen om controle te verliezen en multiperspectiviteit.

Om zijn projecten te realiseren werkt Robin samen met verschillende artistieke partners, waaronder Nationale Opera & Ballet, O. Opera Festival, Silbersee, Oorkaan. Robin behaalde een MA Master of Film aan de Nederlandse Filmacademie in Amsterdam, een MA Master of Music aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en een BA Theatre Direction aan de Toneelschool Maastricht. Naast zijn projecten is hij ook coach en gastdocent op scholen als De Opera Studio, De Dutch National Opera Academy, Codarts en De VR Academy.

Robin Coops en ICK Dans Amsterdam presenteren immersieve club opera DONS; een voorstelling over masculiniteit en gendernormen.

Wat betekent mannelijkheid in 2025? Met clubopera DONS daagt regisseur en componist Robin Coops de traditionele ideeën over genderrollen uit. In een samenleving waarin verhalen worden gevormd door politieke en commerciële belangen, nodigt DONS het publiek uit om vastgroeste gendernormen los te laten en een fluïde, authentieke manier van zijn te omarmen.

In mei 2025 werkte Coops acht dagen aan een vooronderzoek, dat resulteerde in een eerste presentatie op 23 en 24 mei in Space for Dance Art. Tijdens het vooronderzoek werden verschillende dansthema’s verkend: de onbewuste man die zijn rol niet doorhad, de angstige man die zich geen houding wist te geven, de verwarde man overvallen door somberheid, de fluïde man die vaste rolpatronen loslaat, en de man die teruggreep naar gendernormen uit het verleden.

DONS vindt plaats in een clubsetting waarin de grenzen tussen performer en toeschouwer vervagen. De muziek van Nicholas Thayer weeft elementen uit Mozarts Don Giovanni samen met duistere elektronische beats en diepe synthesizers, en vormt zo een meeslepende soundscape die zowel klassiek als vernieuwend is. Het publiek beweegt vrij door de ruimte, omgeven door een sonische en visuele wereld die confronteert, bevraagt en uitnodigt tot reflectie.

DONS gaat in première tijdens theaterseizoen 26—27.

© Alex Avgud
© Alex Avgud